سلام به خوانندگان عزیز برقیار. ما در‌این مقاله ‌‌می‌‌‌خواهیم شما رو با ژنراتور و اجزای اون و سپس با طرز کار ژنراتور آشنا کنیم. بحث مفصله، یک لیوان آب نوش‌ جان کنید و سپس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

اصلا ژنراتور چیه؟

به عبارت ساده؛ ژنراتورها وسیله‌ای برای تا‌‌مین‌‌ برق هستند. ماشینی که انرژی الکتریکی رو به انرژی مکانیکی تبدیل کند، موتور و دستگاهی که انرژی مکانیکی رو به الکتریکی تبدیل کند ژنراتور یا در اصطلاح، آلترناتور یا دینام نام دارد. این دستگاه‌ها وسیله‌ای مفید هستند که از قطع برق در فعالیت‌های روزانه یا اختلال در کار جلوگیری می‌کنند. در واقع دیزل ژنراتور برق تولید نمی‌‌‌کند؛ بلکه با استفاده از انرژی مکانیکی بدست‌آمده از منبع و با ‌ایجاد حرکت و تولید بار در سیم‌پیچ‌ها، برق و انرژی الکتریکی رو به عنوان خروجی توزیع می‌کند. اگر بخواهیم با مثال توضیح بدهیم، مکانیزم آن مثل پمپ آب است. پمپ آب باعث جریان آب ‌‌می‌‌شود ولی خودش آبی تولید نمی‌‌کند. آنها از تا‌‌مین برق اضطراری در حد کوتاه تا ‌تامین برق سالن‌ها یا کشتی و قطار را انجام ‌‌می‌‌دهند.

ساخت اولین ژنراتور به انتهای قرن 19 باز‌‌می‌‌گردد. در راستای احداث اولین خط بلند انتقال سه فاز، از لافن به آلمان، یک هیدروژنراتور 210 کیلووات در کانون ‌این اتفاق قرار گرفته ‌بود. ژنراتورها در سه نوع کلی “DC”، سنکرون”AC” و آسنکرون (القایی) وجود دارند اما به صورت گسترده امروزه از نوع سنکرون استفاده ‌‌می‌‌شود.


بابابرقی ژنراتور ,انرژی ,تولید ,الکتریکی ,مکانیکی ,انرژی مکانیکی ,انرژی الکتریکی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

امیر حسین تیزهوش ها کلینیک تن آرا فلزیاب ایلام 09102191330 دانلود رایگان دینی افبا-عربی ازاده و کتاب های گاج نقره ای گاج-دانلود رایگان جزوات و فیلم های اموزشی کنکوری تخفیف twin rozblog نمونه سوالات آیین نامه ۹۷-۹۸-۹۹